Aktualności

S/Y Kapitan Borchardt

Kapitan Borchardt to trzymasztowy szkuner gaflowy, wybudowany w Holandii jako oceaniczny statek towarowy.

Historia żaglowca

Na przestrzeni lat statek pływał jako Nora, Harlingen, Mowe, Vader Gerrit, In Spe, Utskar i ostatnio Najaden - pod tą nazwą służył szkole morskiej w Sztokholmie. 30 sierpnia 2011 roku statek został przekazany polskim żeglarzom w porcie Nynashamn, skąd odbył swój pierwszy rejs pod polską banderą. Od 8 października 2011 roku, kiedy odbył się chrzest statku w Gdańsku, pływa pod nazwą Kapitan Borchardt, jako polski żaglowiec szkoleniowy.

Imię Karola Olgierda Borchardta nadano mu dla uhonorowania idei popularyzacji tradycji i zwyczajów morskich oraz uczczenia pamięci znanego polskiego kapitana, literata i marynisty. 1916 Rozpoczęcie budowy w stoczni J. J. Pattje & Zn. w Waterhuizen; budowa nr 113 (aux 25). Materiał konstrukcyjny: stal.

Podczas Pierwszej Wojny Światowej występował w neutralnej Holandii wzrastający popyt na ładowność statków. Statek został zbudowany przez stocznię na własny koszt; chodziło o budowę spekulacyjną.

  • 13.07.1917 - Wodowanie statku pod nazwą NORA.
  • 1918 - Sprzedaż do G. A. Van der Veen, Scheveningen.
  • 10.06.1918 - Sprzedaż do N.V. Zeevaart Mij. w Rotterdamie. Spółka należała do G.A. Van der Veen.
  • 22.07.1919 - Sprzedaż do N. V. Zeevaart Mij. Groningen (R. Kramer) w Groningen. Przechrzczony na HARLINGEN. Sygnał rozpoznawczy NVMQ, wymierzony na 186 BRT/163 NRT, kapitan Sikkens.
  • 1923 - Sprzedaż do Jurjen Swiers, Groningen. 28.09.1923 Sprzedaż do Hanseatische Schleppschifffahrts AG (Hanzeatycka Żegluga Holownicza SA) (Gustav Dettweiler) w Bremie Przechrzczony na MOEVE, nowy sygnał rozpoznawczy QLTV, kapitan H. V. Helmoldt.
  • 1925 - Sprzedaż do Reederei Knopf und Lehmann w Lubece, kapitan C. Decker. Montaż pierwszego silnika (silnik z zapłonem iskrowym, 2 cylindry 100 KM). Producent: Hanseatische Motoren Gesellschaft (Hanzeatycka Kompania Silnikowa) w Bergedorf.
  • 02.11.1925 - Sprzedaż do Partenreederei Conrad und Peter Visser w Westrhauderfehn. Przechrzczony na VADDER GERRIT (ojciec obu braci Visser). Port macierzysty: Westrhauderfehn
  • 11.02.1931 - Przejęcie statku przez Conrada Visser, odtąd jedynego właściciela. Przebudowa na szkuner trzymasztowy (stengi skrócono, stengę bukszprytu skrócono, bezan usunięto, nadbudowano pawilon).
  • 1934 - Montaż drugiego silnika (Humboldt-Deutz, 6 cylindrów, 200/300 KM). Przebudowa na motorowiec przybrzeżny; nowy obmiar: 193,11 BRT/105,28 NRT. Nowy sygnał rozpoznawczy DGAD.
  • 25.11.1934 - zderzenie na Tamizie z holenderskim motorowcem przybrzeżnym PINGUIN. Pinguin zatonął, VADDER GERRIT stracił swój dziób klipra. (Lloyd’s Law Reports, 1935, księga 51, raport 36)
  • 1938 - Zmiana portu macierzystego na Emden. Korekta nazwy na VADER GERRIT, co odpowiada poprawnej holenderskiej pisowni tej nazwy.
  • 18.08.1940 - Zobowiązanie do pełnienia służby w Kriegsmarine.
  • Od września 1941 służy jako statek szkolny na Morzu Bałtyckim dla stacjonującej w Gotenhafen (Gdynia) szkoły U-Boot-ów. Kształcenie na urządzeniach nasłuchowych. Nazwa wojskowa H 2 (Horch 2).
  • 1945 - Montaż trzeciego silnika. Prace montażowe w Gotenhafen (Gdynia) nie mogły zostać ukończone. W ramach prowadzonej akcji ewakuacyjnej przez Bałtyk statek został zapełniony uciekinierami i odholowany do Travemünde.
  • 08.05.1945 - Konfiskata statku przez oddziały brytyjskie.
  • 26.01.1946 - oficjalna konfiskata przez rząd wojskowy i przyznanie USA w ramach podziału łupów wojennych.
  • 17.12.1947 - Sprzedaż statku do Holandii.
  • 1948 - Przydzielenie statku holenderskiemu kapitanowi Martinus Vlap z Groningen. Przechrzczony na IN SPE.
  • 26.04.1954 - Sprzedaż do ett partrederi K. 0. Lottsson w Skärhamn w Szwecji. Cena sprzedaży 92.500,00 HFL. Przemianowany na UTSKÄR.

  • 1955 - Montaż czwartego silnika (MWM, 6 cylindrów, 360 KM), montaż instalacji hydraulicznej dla śruby nastawnej.
  • 27.01.1967 - Sprzedaż do ett partrederi Vilhelm Larsson w Vänersborg. Cena sprzedaży: 135.000,00 SKr
  • 06.03.1969 - Sprzedaż kapitanowi Arne Durk z Kallandsö. Cena sprzedaży: 110.000,00 SKr
  • 1974 - Sprzedaż do ett partrederi Else Maria Hartzell w Ronehamn na Gotlandii.
  • 16.03.1975 - podczas pobytu w stoczni wybuchł pożar na statku, który spustoszył nadbudówki rufowe i maszynownię. Silnik pozostał nieuszkodzony. Statek został uznany jako całkowita strata gospodarcza. Właścicielem stosownie do tego został Försekerings A/B Skandia.
  • 1975 - Statek pozyskał Anders Holm z Ronehamn. Sprzedaż do Stig Sjökvist w Ronehamn. Próby przygotowania statku do rejsów i przewozów przemysłowych, nie powiodły się.
  • 1978 - Sprzedaż do Rolf Wiklund, Stockholm.
  • 1979 - Sprzedaż do Kaje Meijer w Groningen. Jako NORA statek powraca do Groningen.
  • 1981 - Statek zostaje wpisany do rejestru statków w Groningen pod numerem 5193 Z Gron 1981.
  • 1983 - Sprzedaż do Gemeinschaft Kras z Amsterdamu. Początek prac restauracyjnych i odtworzenia jako szkunera trójmasztowego. (Koncepcja: frachtowiec żaglowy na Karaibach).
  • 1985 - Sprzedaż do Te Pas w Enschede, po tym jak prace restauracyjne nie były prowadzone ponad rok. Dalsze przebudowy. (Koncepcja: statek czarterowy na Bałtyku).We wrześniu 1986 prace zostają przerwane. Statek stoi w porcie na łańcuchu.
  • 24.04.1987 - Sprzedaż statku do HOVAX B.V. w Nijmegen. Prace są kontynuowane. Koncepcja: Statek czarterowy na Karaibach od Curacao. Montaż piątego z kolei silnika Caterpillar, 6 cylindrów 360 KM. Port macierzysty: Nijmegen.
  • 1988 - Wykończenie i przygotowanie statku jako statku czarterowego. Klasyfikacje wg Bureau Veritas i Bureau Zeilwesen do rejsów światowych. Ponieważ planu wylansowania statku na Karaibach nie dało się zrealizować, statek został wystawiony na sprzedaż u poniższych maklerów: Zeilvaart Enkhuizen, Enkhiusen (NL) Cena ofertowa: 1.650.000,00 US$ Schiffshandel Baum & König GmbH, Hamburg Cena ofertowa: 1.650.000,00 US $ Według ekspertyzy A.J.J. van den Andel, Amsterdam z dnia 09.11.1988 wartość szacunkowa statku w listopadzie 1988 wynosi 1.950.000,00 HFL (odpowiada 884.875,44 €).
  • 04.07.1989 - Sprzedaż statku do Actie Bolaget Cyklamen, Stockholm. Statek uzyskuje nazwę NAJADEN. Port macierzysty: Stockholm. Jest on wykorzystywany do czarterowych rejsów pasażerskich na Bałtyku/ Stockholmer Schärengarten. Znak wywoławczy: SGIF Cena sprzedaży: 1.780.000,00 HFL co odpowiada 807.728,78 € (kurs: 1€ = 2,2037HFL)
  • Od 03.06.2004 - statek nie posiada już klasyfikacji jako statek pasażerski do rejsów międzynarodowych (Passagerarfartyg internationell trafik) lecz zostaje sklasyfikowany jako statek do przewozu towarów suchych/ drobnicowiec (Torrlastfartyg). Statek uzyskuje certyfikat statku pasażerskiego według Dyrektywy WE 98/18/EG dla szwedzkich rejsów Zmiana właściciela w Sztokholmie: Klart Skepp Marinteknik. Port macierzysty:: Stocksund
  • 19.05.2010 - Statek uzyskuje certyfikat statku pasażerskiego według Dyrektywy WE98/18/EG dla szwedzkich rejsów krajowych
  • 01.09.2011 - Sprzedaż do Intercessio Sp.z.o.o. Spółka Komandytowo-Akcyjna, Polska. Armator: Skłodowscy Yachting Sp. z o.o. Spółka Komandytowo Akcyjna (SKA).
  • 08.11.2011 - Chrzest jako KAPITAN BORCHARDT z portem macierzystym: Gdańsk.

Dane techniczne:

  • Typ: szkuner trzymasztowy
  • Materiał: stal
  • Długość kadłuba: 33,91 m
  • Długość pokładu: 29,95 m
  • Szerokość: 7,02 m
  • Zanurzenie: 3,20 m
  • Żagle: 10 żagli o powierzchni 600 m2
  • Silnik: Caterpillar 3406B, 350 Hp
  • Generatory: dwa generatory o mocy 30 kVA każdy i jeden 60 kVA

Rejsy:

Kapitan Borchardt to stosunkowo duża jednostka. Pływa nie tylko po Bałtyku, ale śmiało żegluje m.in. po wodach Morza Północnego czy Śródziemnego. Żaglowiec prowadzi sprzedaż rejsów na zasadach komercyjnych zarówno dla klientów indywidualnych jak i grup oraz klientów biznesowych. Może zabrać jednorazowo ponad 30 osób. Polecamy zarówno na rejsy jak i imprezy firmowe. jest to doskonała jednostka do organizowania wydarzeń na pokładzie bez wypływania z portu. Wówczas na jego pokład zmieści kilkakrotnie więcej osób niż podczas rejsów.

 

Kontakt:

Biuro Armatorskie:
ul. Poznańska 16/4
00-680 Warszawa
Biuro czynne w godzinach 9:00 - 17:00, od poniedziałku do piątku.

Uczestnicy indywidualni: tel. +48 22 405 1755

Grupy zorganizowane, czarter statku, imprezy firmowe: tel. +48 512 106 874, +48 728 405 636

e-mail: biuro@kapitanborchardt.pl

Strona żaglowca:

kapitanborchardt.pl