Aktualności

S/Y Bonawentura

Historia Bonawentury jest długa i ciekawa. Długa, ponieważ jest to jedna z najstarszych jednostek pływających pod biało-czerwoną banderą. Intrygująca ze względu na postaci i role jakie przybierała nim ostatecznie stała się pięknym żaglowcem o rzadko spotykanym takielunku typy włoskiego „Via Marie”, czyli keczem sztakslowym. Po niedawnym remoncie generalnym Bonawentura to prawdziwa perełka wśród żaglowców.

Historia żaglowca

Projekt jednostki wykonano w czasach okupacji, w warunkach konspiracyjnych. Pracami projektanckimi w tym okresie kierował inż. Wojciech Orszulok. Na podstawie przygotowanej przez inżyniera dokumentacji w Stoczni Północnej w 1948 roku wybudowano drewniany kuter rybacki typu MIR-20a. Przez lata statek nosił różne nazwy: ARKA 16 – GDY 137, WŁA-59. Od momentu budowy aż do 1967 roku pełnił rolę kutra rybackiego na Bałtyku. Następnie został wycofany z pracy na morzu i do roku 1974 jako holownik stacjonował w porcie Władysławowo. Ostatecznie kadłub emerytowanego kutra został przetransportowany barką do Przystani Akademickiego Klubu Morskiego AZS-ZSP w Wisłoujściu.

Tam rozpoczęto przebudowę i częściowy demontaż. Właścicielem jego był wówczas młody architekt, kpt. Krzysztof Bussold. Człowiek o niebywałym zapale i miłości do żagli. Urodzony w Warszawie, swoje szlify żeglarskie zdobywał na Wiśle oraz obozach żeglarskich na Mazurach. W 1975 r. dokonano szczegółowej ekspertyzy kadłuba „Władka” (tak wtajemniczeni nazywali Bonawenturę). Przebudowę przeprowadzano na podstawie wstępnej dokumentacji technicznej, opracowanej przez inż. Jana Młynarczyka z jednoczesnym nanoszeniem poprawek przez armatora-architekta. Pan inż. Zbigniew Rudnicki – inspektor PRS sprawujący nadzór nad przebudową, dokonał wówczas przeglądu zasadniczego kadłuba wraz ze szczegółowymi pomiarami elementów zładu i poszycia oraz ich łączników. Sprawdził również te elementy pod kątem zgodności z „Przepisami budowy drewnianych jachtów Lloyd's Register of Shipping”, gdyż przepisy PRS w tym zakresie jeszcze nie istniały. Wynikiem była zgodność z ww. przepisami, a nawet spore przewymiarowanie w stosunku do zachodnich wymogów.

Na przełomie 1993/1994 dokonano na jachcie ostatecznych prac i tym samym zakończono jeden z najdłuższych nadzorów, bo trwający łącznie nad przebudową i budową dwadzieścia jeden lat. Na pokładzie organizowano spotkania z gdańskimi pisarzami m.in. Krystyną Lars, Bolesławem Facem, Aleksandrem Jurewiczem. W działania na rzecz propagowania Bonawentury jako atrakcji kulturalnej i turystycznej Miasta Gdańska był zaangażowany polski powieściopisarz, krytyk literacki, eseista, historyk literatury i grafik Stefan Chwin. Pokład żaglowca gościł wiele znamienitych postaci świata kultury, sztuki i polityki. W rejsie po Motławie brał udział polski noblista Czesław Miłosz. Jednym z planów wykorzystania Bonawentury było zorganizowanie małej estrady na pokładzie oraz aranżacja swoistego salonu na wodzie. Życie kulturalne na pokładzie kwitło. Pod koniec lat ’90 Bonawentura wypłynęła w kilka rejsów po akwenie morza Bałtyckiego, część czasu spędziła również w starym porcie Marina Gdańsk wtapiając się w krajobraz Gdańskiej starówki.

 

Dane techniczne:

  • Rok budowy/przebudowy/remontu generalnego 1948/1992/2012
  • Długość całkowita: 20 m
  • Długość bez bukszprytu: 16.40 m
  • Powierzchnia żagli: 150 m2
  • Liczba masztów: 2
  • Ilość koi: 14

Rejsy:

Bonawentura to jednostka, która prezentuje się naprawdę znakomicie, szczególnie po remoncie generalnym w 2012 roku. Wypływa głównie na Bałtyk, ale w planach armatora znajdują się wyprawy na Morze Śródziemne, oraz na zimne akweny północne. Łącznie może zabrać na pokład do 14 osób. W rejsy dzienne dwukrotnie więcej.

Kontakt:

Biuro Armatorskie S/Y Bonawentura
Ul. Uphagena 8,
80-237 Gdańsk
Tel. +48 693313798
e-mail biuro@bonawentura.pl

Strona żaglowca:

bonawentura.pl

Jednostka została wyróżniona Listem Morskim przez Prezydenta Gdańska