Aktualności

S/Y Korsarz

Korsarz to żaglowiec drewniany, dwumasztowy kecz zbudowany w 1934 r. a zarazem pierwszy jacht zbudowany dla Polskiego Klubu Morskiego w Gdańsku. Zwodowany w jachtowej stoczni Kroppa na gdańskich Stogach, skonstruowany przez niemieckiego szkutnika Oërtza na zlecenie i według wytycznych komandora klubu, Tadeusza Ziółkowskiego.

Historia żaglowca

Korsarz zajął pierwsze miejsce w regatach jachtów pełnomorskich Kieler Woche, będących wyścigami promującymi olimpiadę w 1936 r., pod komendą 23-letniego kpt. Tadeusza Prechitki. Jego załogę stanowili 16-letni harcerze: J. Łangowski, B. Peikert, A. Wojka. W wyścigu na trasie kilkuset mil morskich startowało dwadzieścia jachtów, trasa zaczynała się przy molo w Sopocie, meta była w Kilonii. S/y "Korsarz" dopłynął po 90 godzinach, 28 minutach i 18 sekundach z 19-godzinną przewagą nad kolejną jednostką. S/Y Korsarz z uwagi na rejestrację portową startował pod banderą Wolnego Miasta Gdańska.

 

Korsarz zdobył ufundowany przez Niemiecki Związek Żeglarski "Kronenkompass". Był to wiszący kompas kapitański z bogatymi dodatkami. Ze względu na przechodni charakter trofeum nigdy nie trafiło do Gdańska. Nagroda ta jest przyznawana corocznie w kolejnych edycjach regat Kieler Woche. Analiza dokumentacji technicznej i żeglugowej Polskiego Rejestru Statków, Polskiego Związku Żeglarskiego, Polskiego Klubu Morskiego oraz dokumentów archiwalnych z zasobów Archiwum Państwowego w Gdańsku wskazuje, iż Korsarz jest najdłużej żeglującym jachtem sportowym w kraju. Pływał praktycznie bez przerw od roku 1935. Najdłuższym przedwojennym rejsem jachtu była podróż pod dowództwem T. Prechitki do Wielkiej Brytanii w 1937 r. Wówczas statek zawinął do portów Holandii, Anglii, Niemiec, Norwegii i Danii na trasie Gdańsk - Cuxhaven - Ijmuiden -Haarlem - Hardwich - Gravesend /Londyn/ - Southend on sea - Kritiansand - Helsingor - Helsingborg - Kopenhaga - Christianso - Gdańsk. Przepłynął 2120 mil morksich w ciągu 44 dni. W 1972 r., po 36 latach kpt. Prechitko ponownie poprowadził jacht „Korsarz” wśród innych polskich jachtów do Kilonii, gdzie odbywały się regaty olimpijskie.

  • 1935 - IX 1939 pod nazwą "KORSARZ" i banderą Polskiego Klubu Morskiego,
  • 1939 - 1945 pod nazwą "PAUL VON BENECKE" i banderą Jachtklubu SS i
  • Policji Gdańskiej, (Danziger Seeklub SS und Polizei powstał na terenie WMG w czerwcu 1938 roku. Na podstawie dekretu gauleitera Forstera z 10.09.1939 r. m.in. "Korsarz" został przejęty przez hitlerowski jachtklub).
  • IV 1945 - VI 1946 porzucony przez uciekających Niemców spoczywał z przestrzelona burtą (pozbawiony takielunku) na płyciźnie przy brzegu Wisły Martwej na wysokości Pleniewa (okolice dzisiejszego klubu żeglarskiego "Neptun").
  • 1946 - 1951 pod nazwą "KORSARZ" i banderą Polskiego Klubu Morskiego (rewindykacja jachtu przez członków przedwojennego PKM nastąpiła w czerwcu 1946 r. w okolicach Górek Wschodnich).
  • 1951 - 1956 pod nazwą "KOLEKTYW" i banderą Zjednoczenia Robotniczych Klubów Sportowych (PKM decyzją ówczesnych komunistycznych władz sportowych został przymusowo wcielony z żeglarzami i jachtami do powyższego "Zjednoczenia". Rozwiązano także Polski Związek Żeglarski.
  • 1956 - pod nazwą "KORSARZ" i banderą Polskiego Klubu Morskiego. Obecnie poddawany remontowi i rekonstrukcji.

Dane techniczne:

  • Armator PKM Gdańsk
  • Materiał: drewno
  • Typ: kecz
  • Powierzchnia ożaglowania: 90 m²
  • Liczba masztów: 2
  • Wysokość maks. masztów: 17 m
  • Długość całkowita: 13,8 m
  • Szerokość: 3,34 m
  • Zanurzenie: 1,75 m

Kontakt:

Baszta Łabędź I piętro -Sekretariat Klubu , tel. fax 058-301 82 73
Dyżury Członków Zarządu PKM w sekretariacie:
Poniedziałek, Czwartek od 17.00 do 19.00 Środa od 12.00 do 14.00
biuro@pkm.gda.pl, pkm@pkm.gda.pl

Strona żaglowca:

www.pkm.gda.pl