Aktualności

Wyłoniono 5 koncepcji, zakwalifikowanych do II etapu konkursu na podświetlenie dźwigu

17 kwietnia odbyło się posiedzenie Sądu Konkursowego, który wybrał 5 koncepcji zakwalifikowanych do dalszego etapu konkursu. Łącznie do konkursu zgłosiło się 14 autorów, proponując łącznie 24 koncepcje podświetlenia dźwigu.



Zapraszamy dziś na portal Trójmiasto.pl i zachęcamy do głosowania na wybrane koncepcje. Suma głosów w ankiecie przy artykule dotyczącym konkursu będzie stanowiła 20% ostatecznej oceny Sądu Konkursowego.

W najbliższych dniach odbędą się spotkania z wybranymi autorami w celu dopracowania koncepcji. Ostatecznie wybrany projekt poznamy 11 maja.

Poniżej znajduje się lista zakwalifikowanych prac wraz z opisem koncepcji:

1. Autor: Michał Batorski



Opis koncepcji:

Idea ilumiancji to przeniesienie na dużą skalę procesu spawania stali. Jest to jedna z głównych czynności w stoczni, dzięki której powstają wielkie obiekty morskie. Celem projektu jest podkreślenie przemysłowego charakteru miejsca i nawiązanie do jego specyfiki. Na konstrukcję dźwigu będzie rzutowana animacja prowadzenia spawu wraz z rozbłyskami świetlnymi. Spawy będą nieregularnymi liniami, które w różnych miejscach dźwigu będą się powoli wić zarysowując jego kształt. Całość instalacji wzbogacana o efekty dźwiękowe wydobyte ze stoczni będzie szła w rytm animacji i błysków świetlnych spawania.

2. Autorka: Katarzyna Najmajer



Opis dwóch wybranych koncepcji:

Charakterystyczna forma dźwigu, jednocześnie łącząca lekkość oraz silę i wytrzymałość. Konstrukcja bez zbędnych elementów, gdzie każde przęsło pełni swoją określoną funkcję. Dźwigi o takiej konstrukcji stanowią mniejszość w grupie dźwigów znajdujących się na terenie Stoczni. Proponowana koncepcji oświetlenia ma za zadanie podkreślić siniejącą konstrukcję i podziały żurawia.

Koncepcja zawiera podświetlenie wszystkich elementów, którego konfigurację można modyfikować za pomocą aplikacji znajdującej się na komputerze sterującym. System oświetlenia dźwigu mógłby być dostępny dla artystów współpracujących z muzeum NOMUS, którzy mogliby przygotować własne koncepcje wykorzystania oświetlenia przygotowując aplikacje sterujące. Taki system podłączenia pozwala na wykorzystanie dźwigu od koncertów, widowisk muzycznych oraz ekspozycji. W obliczu zmian zachodzących na terenie projektowanego Młodego Miasta , ważne jest by nie zapomnieć o przemianach ustrojowych jakie zostały "dźwignięte" na terenie Stoczni Gdańskiej, a zapoczątkowane przez 21 postulatów MKS. Dodatkowy element w postaci napisu 21xTAK w nowoczesnej formie przypomina o tradycji tego miejsca.

Wodoodporne taśmy Led podkreślające kształt i konstrukcję dźwigu montowane do elementów dźwigu. Moduły zasilające do taśm ledowych dostępne do ilości i długości taśm. Taśmy ledowe podłączone do pytki PixLite firmy Advatek lub podobna pokazującej sygnały z komputera i sterującej oświetlenie. Komputer umieszczony bezpośrednio w kabinie sterującej dźwigu lub w pobliskim planowanym muzeum.

3. Autorzy: Pobereżny | Podgórczyk
Kaja Pobereżny
Michał Podgórczyk
Skylark Lighting Grzegorz Skowroński



Opis koncepcji:

Instalacja świetlna w formie zwisu - lampy, zawieszonej na ramieniu dźwigu. Oprawa skierowana jest w dół, tworząc świetlny parasol, pod którym zbierają się przechodnie. Dodatkowe reflektory z boku oprawy rzucają na konstrukcję zalewowe światło. Światło zalewowe o temperaturze barowej 6000K, światło pod kloszem lampy o temperaturze 2000K, ma nawiązywać do zachodu słońca albo barwy ogniska. Klosz wykonany z blachy, ocynkowany i malowany proszkowo, średnica 300 cm, wysokość 300 cm. Klosz stabilizowany odciągami.

4. Autorzy: Piotr Tomaszkiewicz, Anna Czarzasta, Fundacja Fale Kultury



Opis koncepcji:

Idea: oświetleniowe skorelowanie struktury dźwigu ze stoczniowym symbolem jakim są spawacze i spawanie. Zaproponowane oświetlenie Led (z możliwością sterowania poszczególnymi diodami) umieszcozno w rantach profili, z których złożona jest konstrukcja dźwigu. Dzięki temu jego struktura zostaje podświetlona przy jednoczesnym zachowaniu wyodrębnienia poszczególnych elementów sylwetki całej konstrukcji.

W domyślnym scenariuszu Stocznia - światło pulsuje uwypuklając elementy dźwigu (wieża, słup, ramię) oraz synchronizując się z dźwiękami pracy stoczni płynącymi z głośnika.

W sekwencyjnym scenariuszu Spawanie - oświetlenie imituje pracę spawarki. Dźwig podświetla się stopniowo od dołu na biało (wieża), następnie rozgrzewa się obrotowy słup (oświetlenie gradientowo przechodzi w czerwień) by dojść poprzez ramię dźwigu aż do jego końca i spowodować wybuch iskier (Led imitujące strumień iskier). Towarzyszą temu dźwięki urządzeń spawalniczych oraz strumienia iskier wydobywające się z głośnika.

Scenariusz Niepodległość - umożliwia także podświetlenie dźwigu w barwach biało-czerwonych.

5. Autorka: Marta Waczyńska



Opis koncepcji:

Światło czasu

W koncepcji duży nacisk został położony na wyeksponowanie za pomocą scenariusza oświetleniowego tzw. "ducha miejsca", czyli skłonienie do refleksji nad tożsamością, historią oraz rozwojem Młodego Miasta w Gdańsku. Subtelnie podświetlenie wnętrza dźwigu podkreśla świadomość tożsamości miejsca oraz chęć wypełnienia, tchnięcie nowego ducha, życia na teren Młodego Miasta z poszanowaniem istniejącej formy i zabudowy tego miejsca. Iluminacja jest wyrazem nowego bijącego serca centrum młodego miasta Gdańska jednocześnie nawiązując ściśle do historii poprzez podkreślenie konstrukcji dźwigu.

Sugestie konstrukcyjne: Podświetlenie zostało wykonane za pomocą lamp punktowych, mocowanych bezpośrednio do konstrukcji dźwigu. Zostały umieszczone: w części trzonu (po 4 sztuki na 7 poziomach), w części ramienia (po 1 sztuce przy każdej tralce), w części szczytu (po 4 sztuki na 4 poziomach) oraz zwieńczenie (1 reflektor). Zastosowane nieuiszczenie lamp na kilku poziomach na całej konstrukcji pozwala na możliwość przeprowadzenia scenariuszy oświetleniowych o różnym natężeniu oświetlenia (np. w postaci pasów poziomych lub pionowych). Dodatkową zaletą proponowanej iluminacji jest wertykalizm, skupienie oświetlenia oraz brak efektu emisji światła na okoliczne domy mieszkalne.

W skład komisji weszli przedstawiciele:
  • Fundacji Gdańskiej – Paweł Buczyński
  • Gminy Miasta Gdańska – Izabela Małuszek
  • Gdańskiej Organizacji Turystycznej – Michał Brandt
  • Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni – Małgorzata Kolesińska
  • Komisji Zagospodarowania Przestrzennego Rady Miasta Gdańska - Agnieszka Owczarczak, Marek Bumblis
  • Trojmiasto.pl – Maciej Korolczuk
  • SHIPYARD CITY GDAŃSK Sp. z o.o. i Młodego Miasta – Andrzej Kwiatkowski
Sprawdź więcej informacji o konkursie