SZUKAJ TEGO, CO ŁĄCZY

Według badania przeprowadzonego na zlecenie Fundacji Gdańskiej 80% uchodźców z Ukrainy nigdy wcześniej nie było w Gdańsku, 86% chce tu zostać na czas trwania wojny na Ukrainie, 44% chce wrócić po zakończeniu wojny, a 66% uczy się języka polskiego.

W rocznicę wybuchu wojny Fundacja Gdańska, w ramach współpracy z UNICEF, rozpoczyna kampanię „Szukaj tego, co łączy”, w ramach której na przystankach i w pojazdach komunikacji miejskiej zawisły plakaty z krzyżówkami polskich i ukraińskich słów w kilku kategoriach: medycyna, kultura, sport. Słowa związane z kulturą Polską zostały zapisane alfabetem polskim, natomiast do słów związanych z kulturą Ukrainy użyto alfabetu ukraińskiego. Hasła łączą się ze sobą wspólnymi literami.

W tej sposób pomysłodawcy chcą przekazać, że oba narody mogą zachować własną kulturę, pamięć, historię i dumę szukając jednocześnie elementów wspólnych. Kampania „Szukaj tego, co łączy” ma również walor edukacyjny. Dzięki kodom QR mieszkańcy mogą dowiedzieć się, co kryje się pod konkretnymi hasłami i dlaczego akurat dane hasło zostało wykorzystane. Kampania realizowana jest przy wsparciu Funduszu Narodów Zjednoczonych na Rzecz Dzieci (UNICEF). Szczegółowy opis haseł można znaleźć także na stronie Fundacji Gdańskiej.